ELINDULÁS AZ INSTAGRAMON
ELINDULÁS AZ INSTAGRAMON: Az alábbi anyagban pontról pontra bemutatjuk a vállalkozásod Instagramra való regisztrációjának fontosságát és folyamatát, valamint részletesen szemléltetjük egy poszt különböző elemeit, így akár teljesen kezdő Instagramozóként is már a kezdetektől, a vállalkozásod céljainak megfelelően alakíthatod ki a jelenléted ezen a felületen.
Ebben az anyagban ismertetjük a különböző módszereket, amivel idő- és energia pazarlása nélkül kezdhetsz hozzá a leghűségesebb követőtáborod kialakításához és leírjuk azt is, hogy ez hogyan fogja elősegíteni az online vállalkozásod sikerét hosszútávon. Arról is szó lesz, hogy milyen módszerekkel találod majd meg célközönséged a felületen és bemutatjuk az alkalmazásokat, amelyeket mi is használunk a tartalmaink szerkesztésére, időzítésére.
- Miért hasznos a vállalkozásom számára az Instagram jelenlét?
- Instagram kisszótár
- Első lépések
- Instagram stratégiád kialakítása
- Instagram algoritmus megértése
- Tippek Instagram tartalmak fotózásához
MIÉRT HASZNOS VÁLLALKOZÁSOM SZÁMÁRA AZ INSTAGRAM JELENLÉT?
Még mielőtt azonban belevágunk az Instagramot bemutató anyagba, pár dolgot mindenképpen érdemes előre letisztáznunk ezzel a közösségi média felülettel kapcsolatban;
Az Instagram felülete kiválóan alkalmas közösség építésére, amit a vásárlók és a vállalkozás közös értékeire fektethetsz, azonban, ha az a terved, hogy direkt eladásokat generálj, akkor próbálozásod sikertelen lesz. Az Instagram felületén érdemes 80 %-ban értéket adni és 20 %-ban kérni (tehát vásárlásra ösztönözni) a vásárlóktól.
Marketing kivitelezőként vagy tanácsadóként irányítsd közönséged a bio-dban elhelyezett linkkel egy csaliajánlatra, így profilod látogatói gyorsan email feliratkozóiddá válhatnak.
Bizalmat kelt az érdeklődőben és keresni fogják vállalkozásodat az Instagram felületén. Ha nem találják meg profilodat ezen a felületen, az nagy valószínűséggel valamennyi bizalmatlanságot fog okozni bennük.
Nem nagy probléma, ha nem ezen a felületen tervezel a legaktívabban jelen lenni vállalkozásoddal, de érdemes legalább az alapvető információkat feltüntetni és heti pár poszttal jelezni, hogy a vállalkozásod aktívan működik.
Egy kép többet mond ezer szónál… Az Instagram egy olyan felületet biztosít vállalkozásod bemutatkozásához, amelyen más platformokhoz képest sokkal vizuálisabban mutathatod be az általad képviselt értékeket, fontos ügyeket és vásárlói visszajelzéseket. Ez a közösségi média felület kiválóan alkalmas a sztorid elmesélésére és a márkád tudatos építésére.
Az Instagram legfőképp azért örvend folyamatosan növekvő népszerűségnek, mert ennek a közösségi média platformnak a felülete sokkal közvetlenebb, informálisabb, mint például a Facebook. A felhasználók többsége azért használja az Instagramot, hogy inspirációt gyűjtsön valamihez vagy egy közösség tagjaként legyen jelen.
Éppen emiatt úgy kell majd a tartalmaidat úgy alakítani, hogy inspirálóak legyenek és a látogatók érezzék, hogy szívesen látott “vendégek” a profilodon és akár könnyedén személyes üzenetváltást is kezdeményezhetnek veled.
Az Instagram pár éve lehetőséget biztosít termékek megjelölésére, annak akár egykattintásos megvásárlására. Ehhez a funkcióhoz hozd létre Facebookon a termékkatalógusod, szinkronizáld termékeidet és leírásaikat a weboldaladról.
Szinte már trenddé vált, hogy a népszerű felhasználók megosztják a vásárlásaikat és véleményüket magáról a termékről a felületen. Ez a trend számodra, mint vállalkozó számára borzasztóan hatásos vevőcsalogató tényező lehet. Bíztasd vásárlóidat a tőled vásárolt termék véleményezésére, megosztására egy kedvezményért vagy ajándékért cserébe, és használd fel a vásárlóid által gyártott tartalmakat oldaladon.
Amennyiben meggyőztek a fenti érvek az Instagram felületére való regisztrációra, kövesd az alábbiakban részletesen bemutatott lépéseket és regisztráld vállalkozásodat az Instagram felületére.
INSTAGRAM KISSZÓTÁR
Profil: Bemutatkozásod, a kiposztolt képeid, profilképed összessége, maga az egész oldalad.
Bio: Profilodon található bemutatkozás rész.
Link a bioban: A bemutatkozás alatt található egyetlen link, ez általában a webshopodba vagy csaliajánlatra vezet.
Feed: Instagram hírfolyamra kiposztolt képeid összessége.
Story: Profilképedre kattintva 24 óráig megtekinthető, általában informális tartalom a márkáról.
Highlight: Olyan sztorik, amelyeket elmentesz, hogy a látogatóid 24 óránál tovább megtekinthessék azt. Ezek a mentett sztorik a bemutatkozásod alatt egy sorban helyezkednek el.
Highlight borítókép: Az elmentett sztorik borítójaként beállított esztétikusabb megjelenésű borító.
ELSŐ LÉPÉSEK
Instagram profilt ezen a linken keresztül tudsz készíteni.
Írd be a kért adataidat és válassz egy felhasználónevet a vállalkozásod számára. Fontos, hogy törekedj arra, hogy ugyanazt a nevet használd a közösségi média felületeken és a weboldaladon is.
Természetesen a legoptimálisabb az, ha a bármilyen változtatás nélkül, vállalkozásod nevével tudsz regisztrálni az Instagramon, azonban előfordulhat, hogy a kiválasztott felhasználónév már foglalt.
Mit tegyek, ha a felhasználónév, amit használni szerettem volna már foglalt?
Semmiképp se ess pánikba, könnyedén orvosolni lehet ezt a problémát egy alsóvonal vagy pont beillesztésével. Ezzel a fogással már egy új névvariációt kreálsz, így az Instagram már engedélyezni fogja a módosított felhasználónév használatát.
Nu Generation márkánk regisztrációjánál nekünk is meggyűlt a bajunk a felhasználónév kiválasztásával, mivel a @nugeneration felhasználónév már foglaltnak bizonyult, ezért úgy döntöttünk, hogy a @nugeneration.hu felhasználónevet fogjuk használni Instagram jelenlétünkhöz.
Attól függően, hogy webshopként vagy tanácsadóként regisztrálsz a felületre más és más profilkép lehet megfelelő számodra.
Webshopként egyszerűen állítsd be a logódat, viszont ha tanácsadóként egy rólad készült képről ismernek fel az érdeklődők, akkor az a kép lesz a jó választás.
Egyszerűen kattints a profilképedre és az applikáció azonnal felajánlja a PROFILKÉP BEÁLLÍTÁSA (Add Profile Photo) lehetőséget.
Vállalkozásod professzionális megjelenéséhez érdemes, egy hivatásos fotóssal készíttetni magadról pár, jó minőségű fényképet, amelyeket majd felhasználhatsz a weboldaladon és profilképként a közösségi média felületeiden.
Professzionális fotózáshoz például ezen a linken találsz fotóst.
Az lenti példákon keresztül bemutatjuk, hogyan néz ki egy logó, mint Instagram profilkép, illetve találsz példákat, ahol magáról a szolgáltatóról készült fénykép a vállalkozás profilképe, s ez az a kép, amiről a márkáját felismerik.
Instagram bio-d, vagyis bemutatkozásod elkészítésénél fontos, hogy a következő kérdésekre érdemes válaszolnod:
- Ki vagy?
- Mit csinálsz?
- Van valami különleges abban, amit csinálsz?
- Mi az amiben te más vagy, mint a versenytársaid?
- Hogyan teszed azt?
A fenti kérdések megválaszolásával szinte megelőzöd az érdeklőt, akinek így fel sem kell tennie ezt a kérdéssort önmagának. Mivel a felhasználható karakterek limitáltak, így érdemes röviden és tömören összefoglalni az üzenetedet.
Instagram fiókod létrehozásának legvalószínűbb célja, hogy vállalkozásodnak több eladást generáljon, ezért elengedhetetlen, hogy feltüntesd weboldalad és minden más elérhetőségedet Instagram profilodon.
Mivel 10 000 követőszám alatt jelenleg csupán egyetlen lehetőséget ad az Instagram bármilyen link feltüntetésére profilonként, ezért ezt érdemes tudatosan használnod a jövőben is.
A regisztrációt követően az Instagram automatikusan személyes fiókot hoz létre a számodra, azonban ezt vállalkozóként kiemelkedően fontos üzleti fiókra váltani, az elemzések és statisztikák elérése érdekében.
Ennek a beállításához kattints a profilodon szendvics ikonra a jobb felső sarokban, majd a BEÁLLÍTÁSOK/FIÓK/VÁLTÁS ÜZLETI FIÓKRA lépésekkel jutsz el ehhez a lehetőséghez.
Ezután majd meg kell adnod, hogy vállalkozásod milyen kategóriába esik bele, itt értelemszerűen a legközelebb álló opciót válaszd ki.
Ahhoz, hogy az Instagram fiókodat összekapcsold a Facebook oldaladdal, hasonlóan, mint az előzőekben a szendvicsikonra kell kattintanod, majd a BEÁLLÍTÁSOK/FIÓK/HOZZÁKAPCSOLT FIÓKOK alatt megtalálod a FACEBOOK
INSTAGRAM STRATÉGIÁD KIALAKÍTÁSA
Tedd fel magadnak a kérdést, hogy miért érzed szükségesnek a vállalkozásod Instagram jelenlétét!
Forgalmat szeretnél irányítani a weboldaladra vagy blogodra? Bővíteni szeretnéd az email listád? Közösséget építenél a márkád köré?
Milyen üzenetet szeretnél átadni az érdeklődőknek? Mi a márkád küldetése?
Tűzz ki magad elé egy célt (például forgalom irányítása egy bizonyos termékcsoportra vagy tanácsadó/marketinges esetén forródrót ajánlatra) és ennek a célnak a tudatában készítsd el posztjaid. Az eredményeidet rendszeres időközönként ellenőrizd és javítsd a stratégiádat ennek megfelelően.
Például:
Adott egy Zero waste termékeket forgalmazó márka, amely épp csak regisztrált az Instagram felületére.
Ezen a példán keresztül pontról pontra bemutatjuk, hogy miként lenne érdemes ennek az új márkának felépíteni az Instagram jelenlétét a kezdetektől fogva:
- Célközönség meghatározása (kinek szeretnénk eladni), célok meghatározása (követőszám, megjelenésszám, stb.) , hashtag csomagok összegyűjtése a főbb tartalmakhoz
- Első posztok (9-12 db) elkészítése (bemutatkozás, termék posztok, esetleges vásárlói visszajelzéses poszt, stb.). Erre a linkre kattintva találsz tartalomelemzéseket, amelyeket mintaként felhasználhatsz alapvető feeded kialakításához.
- Highlightok kialakítása tudatosan formált sztorik elkészítésével (rólunk, küldetésünk, vásárlói visszajelzések, a kulisszák mögött, stb.)
- Interakciózás megkezdése: keress fel olyan profilokat, amelyek hasonló célközönséggel rendelkeznek, mint a saját vállalkozásod. Kattints az egyik utolsó bejegyzésükre, nézd meg, hogy kik azok, akik kifejezték érdeklődésüket a téma iránt (like, komment, ismerős taggelése) és keresd fel profiljukat, kedveld képeiket, kommentálj, esetleg írj nekik privát üzenetet, ahol bemutatod a márkád és megkérdezed, hogy van-e bármilyen kérdése, amelyben a segítségére lehetsz.
- Pár száz követő megszerzése után érdemes elkezdeni időnkénti (nem túl gyakori, havonta kb.1x) nyereményjátékot indítani és influencerekkel való együttműködésbe kezdeni.
Az első 9-12 tartalom posztolása után, nem kell feltétlenül napi rendszerességgel posztolnod, általánosan elég, ha heti maximum 3-4 bejegyzés jelenik meg a feededen, azonban sztorikat akár napi rendszerességgel is készíthetsz.
A vállalkozásod Instagram jelenlétének sikerességéhez kevés, ha csupán képeket posztolsz; légy a közösség aktív tagja, üdvözöld új követőidet privát üzenettel, ossz meg és lépj interakcióba (kedveld, kommentáld) mások tartalmait is. Jutalmazhatod aktív követőidet, vásárlóidat posztjaik sztoridba helyezésével, kérdéseidre adott válaszaik megosztásával is.
Indíts közvéleménykutatást az Instagram sztoridon keresztül, oszd meg az eredményeket, a válaszolóknak köszönd meg, hogy időt szántak és reagáltak a kérdésedre.
Az Instagram nem egy gyorsan megtérülő befektetés, azonban, ha kitartó vagy és bemutatod vállalkozásod emberibb, közvetlenebb oldalát, meg fog térülni a befektetett idő és energia.
INSTAGRAM ALGORITMUS MEGÉRTÉSE
Az elsődleges és legfontosabb dolog, amit meg kell értenünk az Instagram algoritmusával kapcsolatban, hogy a célja, hogy minél több felhasználót, minél több ideig a felületén tartson, mert minél több időt tölt a felhasználó az applikációban, annál több reklámot tud mutatni az Instagram az egyes felhasználóknak.
Ezt figyelembe véve már könnyű megérteni, hogy az Instagram algoritmusa azt a profilt jutalmazza (azzal, hogy a posztjait több felhasználónak mutatja meg), amelyik az egyes felhasználókat hosszabb ideig szórakoztatja, több ideig tartja az applikáció használatában.
Miután kiposztolsz egy tartalmat az Instagram mikrotesztelni fogja azt. Mit is jelent ez pontosan?
A követőid körülbelül 10 %-ának megmutatja a tartalmadat és megfigyeli, hogy a 10 %-ból mennyien lépnek interakcióba a tartalommal. E tesztelés alapján dönti el az algoritmus, hogy tartalmad milyen minőségű, mennyire éri meg azt megmutatni több felhasználónak. Ez a mikrotesztelés körülbelül a posztolás után 30 – 120 percig tart.
Mit tehetsz annak érdekében, hogy a mikrotesztelés ideje alatt posztod minél jobban szerepeljen?
Olyan időpontban posztolj, amikor célközönséged valószínűleg az Instagram felületét használja (ezt az adatot eléred 100 követő után az ELEMZÉSEK fül alatt az applikációban).
Olyan időpontban posztolj, amikor célközönséged valószínűleg az Instagram felületét használja (ezt az adatot eléred 100 követő után az ELEMZÉSEK fül alatt az applikációban).
Több olyan alkalmazás létezik, amely segítségedre lesz, hogy ne kelljen minden nap az óramutató állását figyelni a posztolási időpont miatt. Mi a Later-t ajánljuk, mivel a kezelőfelülete egyszerűen használható, valamint egy fiókhoz ingyenesen használható havi 30 db posztoláshoz.
Posztolás után legyél aktív a felületen
Like-olj, kommentálj, üzenj és válaszolj az üzenetekre, ezzel is ‘odahívva’ a figyelmet, a követőidet az új tartalomhoz.
Használj a témának megfelelő hashtageket
A hashtagek úgynevezett keresőcímkék (mint a SEO-ban a kulcsszavak), amelyek alapján egy bizonyos témakörre rákereshet az Instagram felhasználó.
A hashtagcsomagnak (a hashtagek összessége, amit egy adott posztban használsz) mindig igazodnia kell a képen látható környezethez, tárgyakhoz. Érdemes legalább 10 db, maximum 30 db hashtaget felhasználnod posztjaidhoz, így a témában kutakodó érdeklődő könnyedén megtalálhatja a posztodat.
Tapasztalatok alapján azt mondanánk, hogy nem feltétlenül kell minden a képen látható tárgyat megemlíteni a hashtagekben, inkább próbáld azt átgondolni, hogy egy látogató, aki érdekesnek találhatja a posztodat, vajon milyen érdeklődési körrel rendelkezhet, milyen témára keresne rá.
Például, ha bambusz fogkeféket árulsz és ez is szerepel a posztod képén, természetesen a hashtagek között legyen #bambuszfogkefe, de például érdemes használnod a #fenntarthatóság #hulladékmentes #tudatoséletmód #környezettudatos stb. általános témára utaló hashtageket is.
A hashtagek elhelyezéséről megoszlanak a vélemények. Többen azt gondolják, hogy nem esztétikus a képleírásba betenni a hashtageket, ezért az első kommentbe posztolják azt, mások pedig nem gondolják ezt problémának.
A Terra Case márkával mi a kompakt megoldásokat részesítjük előnyben, így a képleírásban találhatóak a hashtagcsomagok. Amennyiben úgy döntesz, hogy az első kommentbe teszed a keresőcímkéket, tartsd szem előtt, hogy a posztolás után érdemes azonnal hozzáadni a hashtageket, mivel a mikrotesztelés a megjelenés időpontjával elindul és hashtagek nélkül biztosan károsodik a tartalom lehetséges teljesítménye, elérése.
Használj magas minőségű esztétikus képeket
Az Instagram más közösségi média felületekkel szemben, teljes mértékben a vizuális tartalmakat helyezi előtérbe, ezért kifejezetten fontos, hogy tartalmaid elkészítéséhez magas minőségű, esztétikus képeket használj.
A legjobb, ha maximum 1080 x 1350 pixel felbontású képet használsz, mivel az ennél nagyobb felbontású képek minőségét csökkenteni fogja a felület.
Illetve azt is érdemes megjegyezni, hogy az Instagram által preferált képformátum a JPEG (.jpg), vagyis minden más formátumot át fog váltani JPEG formátumra, s ezzel a kép minősége is nagy valószínűséggel romlani fog, ha nem ebben a formátumban töltötted fel ezt eredetileg.
Rövid, figyelemfelkeltő címek használata
A posztok címének kitalálását főként gyakorlással és más, a te profilodhoz hasonló oldalakról inspirálódva sajátíthatod el. Az Instagram poszt szövegezésének megírásánál nem különböztetjük meg címet és a további szöveget, de a hírfolyamot görgetve alig pár sor fog látszódni a képünk alatt a szövegből, ezért ezt a részt érdemes egy ütős, figyelemfelkeltő címként kezelni. Használhatsz emojikat és nagybetűket ennek érdekében.
Érdemes termékeid bullett pointjaiból kiindulni, mikor egy termékposztot készítesz. Használd fel termékeid pozitív jellemzőit és kreálj izgalmas, figyelemfelkeltő címeket Instagram posztjaidnak.
Tömör, könnyen érthető képleírás
A kép alatti leírást is érdemes minél tömörebbre, lényegretörőbbre fogalmazni majd és a poszt végén egy CTA-nel (Call to action) zárni.
Fontos, hogy a képleírás szövegét megfelelően tagoljuk, így az könnyebben áttekinthetővé válik, nagyobb eséllyel olvassák majd el a felhasználók.
Ne félj nagybetűket és hashtageket használni a képleírásban, ha valamire fel szeretnéd hívni a figyelmet.
Figyelem! Az Instagram a profilodon csupán 1 db linket engedélyez megjeleníteni, ezt is a bemutatkozásod alatt.
Amennyiben a posztod alá odaírod a linkedet, a felhasználók szinte azonnal amatőrként fognak elkönyvelni. Próbáld ezt kiküszöbölni és más módszerrel elérni, hogy a látogató weboldaladra kattintson.
TIPPEK INSTAGRAM TARTALMAK FOTÓZÁSÁHOZ
Az Instagram profilod professzionálisabb megjelenése érdekében érdemes egy fotóssal különböző (a célközönséged számára attraktív) hangulatú fotókat készíttetned termékeidről, illetve szolgáltatóként önmagadról.
Egy ilyen fotózás folyamatához írtunk össze pár tippet az alábbiakban segítségképpen.
Moodboard készítése
Van bármilyen elképzelésed a képek hangulatáról?
A legegyszerűbb, ha Pinteresten összeállítasz egy táblát azokról a képekről, amelyek neked tetszenek, amelyekhez hasonló hangulatú képeket szeretnél viszont látni az Instagram profilodon.
Egyeztetés a fotóssal
Dekorációk, kiegészítők beszerzése
A termékeidtől függően dekorációk szempontjából érdemes különböző színű kartonlapokkal, szárított termésekkel, különböző textúrájú ruhadarabokkal, esetlegesen ékszerekkel készülni.
Ahogy az alábbi képen is láthatod, hogy a Mantraband márka a fotózására például különböző színű és textúrájú ruhadarabokat, szárított és friss virágokat, stílusban összeillő tálcát és egyéb növényeket is felhasználtak.
A kültéri termékfotózásoknál általában egy életstílus vagy hangulat megteremtésére kerül a hangsúly a termék bemutatásával szemben. Azt szeretnénk megjeleníteni, hogy a vásárló hogyan nézne ki, hogyan érezné magát, amennyiben birtokolná a termékünket. Ezt a perspektívát szem előtt tartva kell olyan kiegészítőkkel felkészülnünk a fotózásra, amelyekben a célközönségünk valamennyire önmagát látja. A fenti képen azt láthatjuk, hogy például ennek az ékszermárkának a fiatalos, szabadabb életszemléletű és a tudatosságra nagy hangsúlyt helyező hölgyek a célközönsége.
Beltéri fotózásokon is lehetséges a lifestyle hangulat elérése, de általában egy ‘fehér háttér előtt’ ez sokkal nagyobb kihívást jelent. Termékedtől függően készíthetsz például flatlay típusú fotókat.
Ezekhez a fotókhoz nagyon fontos egy előre elkészített tervezet és sok kiegészítő (pl: ékszerek, szárított növények, gyümölcsök, magazinok, gyertya, kávé, különböző textúrájú ruhadarabok, napszemüveg, magvak, virágok, más-más színű és textúrájú kartonok) használata.
Fotózás
Utómunka
A kész képeket retusálva fogod kézhez kapni, de amennyiben még saját ízlésed szerint változtatnál azokon, a Snapseed applikációval egyszerűen, mobilról is professzionálisan átalakíthatod képeidet.
Az első alábbi képen láthatod a Snapseed kezdőfelületét. A STÍLUSOK fül alatt több különböző stílusú szűrő közül választhatunk, sőt ezeket ízlésünk szerint finomíthatjuk is.
A második képen az ESZKÖZÖK fül alatt bemutatjuk, hogy hány különböző szerkesztési lehetőséget ad az applikáció.
Ennek az applikációnak a használata egyáltalán nem bonyolult, kis gyakorlással már akár mobiltelefonról is magas szinten korrigálhatjuk képeinket, anélkül, hogy azt felvinnénk számítógépre.